هشتگ های محبوب :
آموزش بازی بازی کودکانه

9 روش ساده برای آموزش اشکال به کودکان

calendar ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
time زمان تقریبی مطالعه 10 دقیقه
9 روش ساده برای آموزش اشکال به کودکان

9 روش آموزش اشکال هندسی به کودکان

آموزش اشکال هندسی به کودکان : آموزش شکل های هندسی به کودکان باید همیشه با بازی همراه باشه.

شکلهای مختلفی اطرافمون وجود داره. برای یادگیری شکلهای هندسی میتونین از طریق بازی با بچه ها بهشون آموزش بدید تا جذاب تر باشه. با این کار بچه ها هم بازی میکنند و هم یاد میگیرند. در این نوشته به ترفند هایی برای آموزش اشکال هندسی به کودکان اشاره میکنیم که با خوندنش یادگیری شکلها برای بچه ها آسونتر میشه و علاوه بر آموزش سرگرمی جذابی هم هست.

دنیای اطراف کودکان پر از اشکال هندسی و فرمهای مختلفه . کودکان خردسال ذهنیتی انتزاعی و بسیار زیبا دارند برای اونها یک دایره میتونه یک توپ و یا یک خورشید باشه برای کودکان خردسال یک دایره و دو نقطه و دو خط میتونه یک سر آدم باشه .

 

آموزش با بازی برای کودک جذاب است

آموزش اشکال هندسی به کودکان بدون بازی جذاب نیست. شما می تونید خیلی از موضوعات مهم رو از همان خردسالی به بچه ها یاد بدین موضوعاتی مثله: اشکال هندسی – رنگها – مفاهیم مهم مانند : راست و چپ دور و نزدیک بالا و پایین کوچک و بزرگ – و.. همه این موارد را بایستی کودک از بدو تولد تا شش سالگی آموزش ببینه و نباید اینا رو به زمان مدرسه رفتن بچه موکول کرد.

 

آموزش اشکال هندسی به کودکان

برای آموزش اشکال هندسی به کودکان چند مورد رو ذکر می کنیم.  اشکال هندسی به صورت کلی برای بچه ها دو جنبه داره . اول شکل اونهاس و دوم رنگشون.  این دو مقوله را خوب در ذهن داشته باشید و از شکل اشکال شروع کنید و زیاد توجهی به رنگ آنها نکنید. اجازه بدید بچه ها اول به لحاظ بصری با اشکال آشنا بشن و بعد به رنگ بپردازید .

 

اشکال هندسی را به کودک بشناسانید

کودکان با نام اشکال کاری ندارن همینکه اونا را تشخیص بدن و به نام های دایره سه گوش و چهار گوش بشناسند کافیه. این اشکال باید به صورت دائم در معرض دید اونا باشن. بعد از اینکه با شکل اونها آشنا شدن، براحتی اسم اونها رو هم در ذهنشون ثبت می کنن.

 

بازی برش اشکال هندسی

در این بازی شما با سه شکل کار کنید دایره مربع مثلث و آنها را در تعداد زیاد و در ابعاد کوچک با مقوا ببرید. و روی زمین سه شکل دایره مربع و مثلث رو بزرگ بکشید و از بچه بخواهید با توجه به شکل کشیده شده روی زمین داخل اون رو با اشکال هم شکلش پر کنه . در این صورت بچه اشکال را تفکیک میکنه و داخل محیط هم شکل قرار میده و این کار بسیار برا کودک لذت بخشه.

آموزش اشکال به کودکان پیش دبستانی

 

بازی درخت اشکال

در این بازی و آموزش شما روی مقوای سه درخت بکشید که به شکل دایره – مربع و مثلث باشند و از بچه ها بخواهید داخل این سه درخت را با شکلهای بریده شده کاغذی هم شکل هر درخت پر کنند . این بازی هم شبیه بازی قبلی است ولی با این تفاوت که شما با کشیدن درخت و بچه ها با دیدن این درختان به گونه ای یاد میگیرند که درخت را میتوانند با این اشکال ترسیم کنند این کار در ضمیر ناخودآگاه بچه ها باقی خواهد ماند.

 

نقاشی با اشکال

یکی از کارهای سرگرم کننده و جذاب برای همه ی کودکان، نقاشی کردنه. با نقاشی کردن علاوه بر پرورش خلاقیت کودک میتونید مفاهیم ریاضی و اشکال هندسی رو هم به کودکان آموزش بدین.

آموزش اشکال به کودکان 4 سال

 

شناخت اشکال هندسی و رنگ آمیزی آنها

با یک فعالیت ساده میتوونید به کودکتون کمک کنید که شکلها رو یاد بگیره. میتونید کتاب های رنگ آمیزی اشکال رو همراه مداد رنگی و پاک کن تهیه کنید. شکل ها باید به اندازه کافی بزرگ باشن تا کودکان بتونن شناخت اشکال و رنگ آمیزی را انجام بدن. اجازه بدین کودک به تنهایی ابتدا با شکلها کلنجار بره و شناسایی کنه و بعد شروع به رنگ زدن کنه.

 

بریدن اشکال هندسی و یاد گیری نام آنها

یکی دیگر از راههای آموزش شکلها، قالب سازی اشکال و شناساندن آنها به کودکان است. در واقع این روش هم یک بازی سرگرم کننده و هم آموزش نام های اشکال هندسی به کودکان است. این یک نوع فعالیته که به تمرکز در مورد یادگیری شکل ها و همچنین به هماهنگی دست و چشم کمک میکنه. شما به کاغذ سفید ساده، قلم نقاشی و قیچی برای کودک نیاز دارین. اول از همه اشکال را بر روی کاغذ بکشین. توجه داشته باشین بسته به سن فرزندتون، شکل های آسون یا کمی سخت تر برای برش انتخاب کنین. میتونین هر چیزی رو از شکل های اولیه و ساده تا شکل عروسک های کاغذی، حیوانات و موارد دیگه انتخاب کنین. با نشان دادن چگونگی برش شکل در طول طرح شروع کنین. اجازه بدین کودک شکلها رو برش بده و همچنین نامشون رو بگه، اما هنگام استفاده از قیچی مراقب باشین تا دست آنها آسیب نبینه.

 

فلش کارتهای آموزشی

فلش کارتها یک راه عالی برای تست دانش فرزندتون بشمار میاد و به کمک آنها شکل های هندسی را بهشون یاد بدین. فلش کارتها برای تقویت یادگیری فرزندتون موثر خواهد بود. سعی کنین مجموعه ای از فلش کارتها را برای اشکال هندسی با توجه به دانش و سن کودکتون تهیه کنین. اگه کودکتون سنش کمه میتونین نام شکلها را بهشون یاد بدین و بعد ازشون بپرسین، اما از کودکان بزرگتر میتونین بخواهین در مورد این شکل ها صحبت کنن، مثلا در مورد ویژگیهاشون، لبه هاشون یا دو بعدی و سه بعدی بودنشون چند ضلعی بودنشون صحبت کنند و دانش کودکانتون بیشتر بشه.

آموزش اشکال به کودکان با موبایل

 

یادگیری اشکال با کمک گرفتن از محیط اطراف

این یکی دیگه از کارهایی است که تو خونه با فرزندتون میتونین هر روز انجام بدید و لذت ببرین. تنها چیزی که نیاز دارین وقت گذراندن با کودکتون در محیط باز و فعال تر کردن ذهن کودکتون است. به اطرافتون نگاه کنین، شکل ظاهری میوه یا سبزیجات و یا هر شی ء کوچک یا بزرگی که میبینین را از کودکتون بپرسین که “این چه نوع شکلیه”. با این کار هم به نوعی با فرزندتون بازی میکنین و هم شکل های هندسی را یاد میگیرن. این کار باعث میشه که کودکتون راحت تر یاد بگیره چون فکر میکنه که شما در حال بازی با او هستین، در نتیجه میل و رغبت به یادگیری در کودکتون بیشتر میشه.

 

اپلیکیشن ها و بازی های آموزشی کودکان

یکی دیگه از راه های آموزش اشکال هندسی به کودکان اپلیکیشن آموزشی کودکان است. بهترین بازی آموزشی و سرگرمی کودکان زیر 7 سال که میتونیم بهتون معرفی کنیم بازی دانا است.

بازی دانا توسط کارشناسان تربیتی کودک طراحی شده و بازی آموزشی هدفمند کودکانه است. تمامی مراحل در بالاترین سطح کیفی تولید شده و بصورت هدفمند تمامی آموزش های لازم به کودکان را در بر میگیره.

آموزش اشکال به کودکان در موبایل

آموزش اشکال به کودک در موبایل

آموزش شکل ها به کودک در بازی دانا در جزیره اشکال صورت می گیره. بازی اول آموزش شکل ها به کودک در چند مرحله انجام میشه. اول آموزش شکل های پایه به کودک شامل مربع، مستطیل، مثلث و دایره انجام میشه. کودک با این اشکال آشنا شده و شکل ها را میشناسه و از هم تشخیص میده. در مرحله دوم آموزش شکل ها به کودک سراغ اشکال پیچیده تر مثل لوزی، پنج ضلعی، بیضی و ... میریم. در هر مرحله کودک با اسم شکل ها آشنا شده و با بازی های متنوع و شاد بصورت تعاملی آموزش میبینه.

 

کلام آخر

آموزش شکل ها به کودکان به دلیل جذابیت دیداری برای کودک لذت بخش است، حالا چه بهتر که این آموزش رو همراه با بازی انجام بدیم. توی این مقاله ما 9 روش ساده برای آموزش اشکال به کودکان رو مطرح کردیم. مطمئنا بازی های خیلی زیادی برای آموزش به کودکان میشه در نظر گرفت. یکی از بهترین راه ها استفاده از بازی ها و اپلیکیشن های موبایلی است که برای کودکان طراحی شده. بهترین بازی در زمینه آموزش اشکال به کودکان همینطور آموزش های زیاده دیگه ای هم در بازی دانا وجود داره که مفاهیم مختلف مثل رنگ ها، اندازه ها، اعداد و الفبا رو در قالب بازی ها به کودک انتقال می ده. ویژگی منحصر به فرد بازی دانا داشتن پنل والدین است که امکان نظارت والدین بر عملکرد کودک و همینطور ارتباط والدین با همدیگه رو در چت روم مخصوص والدین داره.

برای آشنایی بیشتر با قابلیت های بازی دانامیتونید مقاله آموزش کودکان پیش دبستانی با موبایل اندروید و آیفون در خانه رو مطالعه کنید.

 

برای دانلود بازی دانا کلیک کنید.

نظرات و دیدگاه‌ها
footer

بازی‌دانا

بازی آموزشی و سرگرمی کودکان زیر 7 سال برای اندروید و آیفون

بیشتر بدانید
کلیه حقوق متعلق به شرکت ایده پردازان ارتباط راد می باشد. 1399